مقایسه آزمون تافل (TOEFL) و آیلتس (IELTS)

یکی از سوالاتی که برای متقاضیان علاقه مند به ادامه تحصیل و اپلای ممکن است پیش بیاید، این است که داشتن کدام مدرک زبان بهتر است. داشتن مدرک زبان تافل (TOEFL) بهتر است و یا و آیلتس (IELTS).

آزمون زبان تافل TOEFL

منظور از تافل TOEFL در این گزارش، آزمون TOEFL iBT یا همون تافل مبتنی بر اینترنت است که از سال 2005 تقریبا جایگزین آزمون های PBT و CBT شده.
مدرک زبان تافل TOEFL در کنار مدرک زبان آیلتس (IELTS) یکی از دو آزمون مهم زبان انگلیسی به شمار می رود.
مهمترین نکته در هر دوی این آزمون ها اینه که چیزی به نام قبول و یا رد وجود نداره و بسته به نمره ی مطلوب با توجه به هدف داوطلب میتونه متفاوت باشه.
آزمون تافل هم مثل آیلتس چهار بخش Listening , Reading, Writing و Speaking رو داره.
اما دو فرق اساسی بین این دو آزمون وجود دارد. امتحان تافل تماماً توسط یک کامپیوتر انجام می شود و خبری از کاغذ نیست. بطور مثال در بخش writing شما تمامی متن خودتون رو با کیبورد تایپ میکنید و همینطور در بخش speaking صدای شما توسط کامپیوتر ضبط میشه تا بعدا یک rater یا ارزیاب اون رو بررسی کنه و نمره بده.
در تافل برای هر کدوم از بخش ها 30 نمره در نظر گرفته شده که در مجموع نمره ای بین 0 تا 120 بدست میاد.
آزمون تافل TOEFL به مراتب طولانی تر از آیلتسه. 200 تا 230 دقیقه در مقایسه با آزمون آیلتس IELTS که بین 171 تا 174 دقیقه طول میکشه.
یک فرق مهم دیگه بین آیلتس و تافل اینه که در تافل بخش هایی از speaking و writing تلفیقی هستند. بطور مثال برای قسمت اول رایتینگ داوطلب باید یه متن رو بخونه و به یک مونولوگ گوش بده و در نهایت جمع بندی خودش رو بنویسه.

آیا ️IELTS یا TOEFL؟

معمولا تعداد موسساتی که آزمون آیلتس رو قبول می کنند از آزمون تافل بیشتره. پس میشه گفت آیلتس انتخاب های بیشتری به شما میده. البته در اغلب موارد افرادی که قصد ادامه تحصیل دارن متوجه میشن که دانشگاه مورد نظر هر دوی این آزمون ها رو میپذیره. در این صورت برای انتخاب آزمون باید به موارد زیر توجه داشته باشید:

تافل رو انتخاب کنید اگه:

کار با کامپیوتر براتون راحته
توانایی گوش دادن و نت برداری همزمان دارید
سرعت تایپ مطلوبی دارید
ترجیح میدید در آزمون با کامپیوتر صحبت کنید تا یک انسان
توانایی تمرکز برای مدت زمان طولانی دارید
ترجیح میدید بخش های ریدینگ و لیسنینگ امتحان شما محتوای آکادمیک داشته باشید
. با سوالات چهار گزینه ای مشکلی ندارید
گوش دادن به لهجه امریکایی برای شما آسون تره

آیلتس رو انتخاب کنید اگه:

توانایی تمرکز برای مدت طولانی ندارید
ترجیح می دهید نوع سوالات متنوع باشه
ترجیح می دهید مدت امتحانتون کوتاه تر باشه
توانایی درک انواع لهجه ها رو دارید
ترجیح می دهید با دست بنویسید
به سوالات چهار گزینه ای علاقه مند نیستید
صحبت کردن رو در رو با یک شخص رو دوست دارید
نمره مورد نظر دانشگاه ها برای آزمون تافل معمولا بین 70 تا 100 هست که بستگی به دانشگاه و رشته داره. حالا ممکنه بعضیا یکم بالاتر یا پایینتر رو هم قبول کنن. ولی برای آزمون آیلتس معمولا بین 5 تا 8 است.
اعتبار مدرک این آزمون ها 2 سال هست.

آزمون آیلتس IELTS برای افرادی که دارای دانش خوبی در زبان انگلیسی هستند و فرصت کمی نیز برای آزمون دارند مناسب است، زیرا آزمون تافل بسیار وابسته به Skill ها می‌باشد و آماده شدن برای این مهارت‌ها زمان زیادی می برد. بنابراین چنانچه زبان شما ضعیف است و زمانی حدود 5 تا 6 ماه برای آزمون دارید، امتحان Toefl برای شما مناسب‌تر است زیرا در این مدت تنها روی Skill ها تمرکز می‌کنید و نمره بالاتری می‌توانید بدست آورید.

برای استفاده از خدمت پایگاه امین آرتیکل برای مشاوره اپلای Apply، ترجمه مدارک رسمی، پذیرش مقالات و تحلیل آماری کافی است از طریق ایمیل amin.article@gmail.com و یا شماره تماس و یا ثبت سفارش در سایت اقدام فرمایید. در کوتاه ترین زمان ممکن کارشناسان پایگاه با شما تماس خواهند گرفت و راهنمایی های لازم را ارایه خواهند کرد.

ثبت سفارش آنلاین در موسسه امین آرتیکل

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط از طریق واتس اپ