وارد کردن داده ‌ها در SPSS

برای وارد کردن داده ها ابتدا باید روی زبانه Data View کلیک کنید. در کاربرگ Data View ، هر ستون معرف یک متغیر و هر سطر معرف یک مورد است. مورد(Case) چیست؟ در مسائل مختلف مورد‌ها متفاوت هستند. برای نمونه اگر موضوع “بررسی کارکنان یک شرکت یا سازمان” باشد هر یک از کارکنان یک مورد محسوب میشود. اگر موضوع “بررسی شرکت‌های بورس” باشد هر شرکت یک مورد خواهد بود. اگر بخواهیم در خصوص “محصولات مختلف یک شرکت” بررسی کنیم، هر محصول یک مورد تلقی می‌شود.اگر پرسشنامه شما 20 سوالی باشد بنابراین پس از تعریف سوالات Q1  تا Q20 در کاربرگ Variable View می توانید در بخش Data view این متغیرها را مشاهده نمایید و اعداد پرسشنامه مربوط به هر فرد را روبروی کد آن فرد وارد نمایید.

نام متغیرهای تعریف شده در کاربرگ Variable View در بالای هر ستون Data View نشان داده شده است، مقادیر یا مشاهدات مربوط به هر متغیر را در زیر آن وارد کنید (وارد کردن داده ها در SPSS). برای مثال کد کارکنان به ترتیب در ذیل ستون id وارد میشود یا نوع جنسیت کارکنان در ذیل Gender وارد می شود.

برای ورود داده ها می توانید داده های Employee را از روی History نرم افزار SPSS فراخوانی نمایید. برای فراخوانی به آدرس زیر در کامپیوتر خود وارد شوید
C:\Program Files\IBM\SPSS\Statistics\23\Samples\English
پس از وارد شدن روی Employee data کلیک نمایید. در بخش Data View مقادیر کل متغیرهای مربوط به داده های Employee  را مشاهده می کنید. ID مربوط به کد کارمند، Gender جنسیت، Bdate تاریخ تولد، Educ سطح آموزش، Jobcat رده شغلی، salary حقوق، Salbegin حقوق اولیه، jobtime ماه های اشتغال، Prevexp تجربه قبلی، minority اقلیت (متغیر صفر و یک)

ورود داده ‌ها در SPSS

ذخیره سازی داده‌ها در SPSS

برای ذخیره سازی داده‌ها در نوار منو، File را انتخاب کنید . سپس در پنجره فایل File روی گزینه Save as کلیک کنید تا کادر مکالمه Save Data As ظاهر شود. در این کادر، نام در نظر گرفته شده برای فایل (در اینجا employee) را در قسمت file name تایپ کرده و مسیر در نظرگرفته شده جهت ذخیره داده‌ها (در اینجا My Documents) را در قسمت Save in تعیین میکنیم. با کلیک روی دکمه Save داده‌ها در مسیر مشخص شده و با نام تعیین شده ذخیره میشود. سعی کنید نام‌های انگلیسی را برای نام فایل‌تان به کارببرید.

فراخوانی داده‌ها در SPSS

روش های متنوعی برای بازیابی داده‌های ذخیره شده وجود دارد. میتوانید در آغاز اجرای نرم افزار SPSS در کادر مکالمه What would you like to do? گزینه Open an existing data sours را انتخاب کنید. بعد از برگزیدن فایل مورد نظر، رویok کلیک کنید تا فایل مورئ نظر باز شود.
همچنین میتوانید با انتخاب Data از منوی File و درقسمت Open کادر Open File را باز کنید. سپس مسیر فایل مورد نظر را درقسمت look in مشخص کرده و با کلیک روی دکمه Open آن را باز کنید.
نکته: باز نشدن فایل داده‌ها یا ستاده ممکن است ناشی از مواردزیر باشد:
نام فایل فارسی باشد. بنابراین نام فایل را انگلیسی کنید.
مکان فایل قابل دستیابی نباشد. در اینصورت فایل را روی Desktop یا نرم افزار SPSS کپی کرده سپس آن را اجرا کند.
مسایل دیگری وجود دارد. ابتدا نرم‌افزار SPSS را بازکرده و از طریق گزینه Open فایل را باز کنید.
توجه: اگر نرم افزار SPSS در درایو C نصب شده باشد برای پیدا کردن فایل های نمونه مسیر زیر را طی کنید:
C:\Program Files\IBM\SPSS\Statistics\23\Samples\English
با طی مسیر پیش گفته، فایل هایی که ذخیره شده است، نمایش داده میشود. با دوبار کلیک روی فایل دلخواه، میتوانید آن را باز کنید.

انجام تحلیل پروژه های آماری با نرم افزارهای لیزرل Lisrel، اس پی اس اس SPSS ، ایویوز Eviews، اسمارت پی ال اس SmartPLS ، آموس Amos، Minitab مینی تب، برنامه نویسی گمز GAMS با بالاترین کیفیت توسط گروه علمی امین آرتیکل پذیرفته می شود.

ثبت سفارش آنلاین در موسسه امین آرتیکل

فروم پرسش و پاسخ تحلیل آماری: وارد شوید