نکاتی برای تهیه و ارائه پاورپوینت جلسه دفاع از پایان نامه

جلسه دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری دارای اصول و قواعد خاصی است و تهیه و ارائه پاورپوینت برای جلسه دفاعیه از پایان نامه یکی از این اصول به شمار می رود. در متن پاورپوینت پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری، کل پایان نامه باید بصورت خلاصه وار تهیه و ارائه شود. این خلاصه سازی باید بگونه ای در پاورپوینت گنجانده شود که اگر شخص دیگری به مطالعه پاورپویینت پایان نامه بپردازد می تواند در عرض چند دقیقه به کلیت پایان نامه انجام شده را متوجه شود. در این بخش قصد داریم دانشجویان را با نکات، اصول و قواعد آماده سازی پاورپوینت پایان نامه کارشناسی ارشد، نحوه آماده سازی پاورپوینت جلسه دفاع پایان نامه دکتری آشنا نماییم. با وبسایت پایگاه aminarticle.com همراه باشید.

اگر تمایل به ثبت سفارش جهت طراحی پاورپوینت برای جلسه دفاع دارید اینجا کلیک کنید

چگونه برای جلسه دفاع پاورپوینت آماده کنیم؟

نحوه ارائه پاورپوینت پایان نامه برای جلسه دفاعیه پایان نامه ارشد در زیر به تفصیل و مرحله به مرحله تشریح شده است. توجه به نکات آماده سازی پاورپوینت پایان نامه ضروری است.

۱- مرحله پیش از طراحی پاورپوینت پایان نامه
در این مرحله دانشجو باید فصل 1 تا 5 پایان نامه را خلاصه نماید. بیشترین تاکید باید روی فصول 3 و 4 که همان روش تحقیق و نتایج است باشد. اگر قبلا از پروپوزال خود دفاع کرده اید و پاورپوینت دفاع از پروپوزال را آماده کرده اید می توانید از آن نیز استفاده کنید و آنرا تکمیل نمایید

۲- مرحله انتخاب تم و فرمت پاورپوینت پایان نامه
طرح تم و فرمت انتخاب شده برای پاورپوینت بسیار مهم است. برای طراحی اسلایدهای پاورپوینت پایان نامه از پس زمینه‌ خیلی ساده مثلا رنگ سفید و یا رنگ های روشن استفاده نمایید و استفاده از پس زمینه‌های رنگارنگ به هیچ وجه توصیه نمی شود. برای فونت پاورپوینت پایان نامه از فونتی بهره بگیرید که خوانا باشد. مثلا B Nazanin، B Mitra
معمولاً هر دانشجو بین 20 الی ۳۰ دقیقه فرصت دفاع از پایان نامه خود را دارد و ضروی است تعداد اسلایدهای پاورپوینت دفاع از پایان نامه بر اساس این زمان مطابق با نظر استاد رهنما در نظر گرفته شود. این تعداد می تواند بین 25 تا 40 اسلاید باشد
دانشجویان محترم توجه داشته باشند که برای ارائه پاورپوینت پایان نامه، اسلایدهای اماده شده نباید پر از نوشته باشد که مخاطبین و داورهای پایان نامه از روی آن روخوانی کنند بلکه باید تعداد خطور هر اسلاید بین 3 الی 9 خط و هر خط حداکثر 7 کلمه باشد. نکات مهم را در هر اسلاید به صورت برجسته و یا با رنگ قرمز نشان دهید. اگر بتوانید از جداول و نمودارها به جای نوشته استفاده کنید عالی خواهد بود.
در برخی از مواقع مشاهده می شود که دانشجو مطالب پایان نامه را در اسلاید پاورپوینت دفاع کپی پیست کرده و در جلسه شروع به روخوانی می کند. این نوع دفاع از پایان نامه از ضعیف ترین دفاع هایی است که می تواند از پایان نامه رخ دهد.
برای تهیه اسلایدهای پاورپوینت دفاع از پایان نامه، اسلایدها را شماره گذاری نمایید زیرا اگر برای داور سوالی پیش آمد در بخش پرسش و پاسخ داوران، داور قادر به ارجاع به آن اسلاید باشد.

۳- صفحه عنوان (شناسنامه گزارش) در پاورپوینت پایان نامه
صفحه اول اسلاید (شناسنامه گزارش) شامل عنوان تصویب شده، نام اساتید راهنما، استاد مشاور، نام دانشجو و تاریخ دفاع از پایان نامه است.

4- اسلاید مقدمه در پاورپوینت پایان نامه
مقدمه شامل توضیحات ابتدایی برای ورود به بحث دفاع از پایان نامه است. برای ارایه آن در اسلاید پاورپوینت پایان نامه می توانید از مقدمه فصل یک پایان نامه استفاده کنید.

5- بیان مساله در پاورپوینت جلسه دفاع از پایان نامه
در بیان مساله می توانید با کمی خلاقیت از نمودارها برای سوالات پژوهش و بیان دغدغه های پژوهش خود بهره بگیرید. برخی از مواقع در جلسات دفاع مشاهده می شود که دانشجو بخش بیان مساله را از روی پایان نامه کپی کرده و روخوانی می کند که کاری اشتباه است. برای این اسلاید می توانید از بیان مساله فصل 1 پایان نامه بهره بگیرید.

6- ضرورت و اهمیت تحقیق در پاورپوینت پایان نامه
در اسلاید ضروت پژوهش در پاروپوینت پایان نامه با استفاده از بخش ضرورت و اهمیت تحقیق پایان نامه تلاش کنید به صورت مختصر و با استفاده از جداول، اشکال و نمودارها به سوالات زیر پاسخ دهید
الف) تحقیق مورد نظر چه تاثیری بر زمینه مورد مطالعه شما دارد؟
ب) از نقطه نظر کاربردی، تحقیق موردنظر چه تاثیری خواهد داشت؟
ج) سایر ضرورت های تحقیق مورد نظر را برشمارید؟

7- اهداف اصلی و فرعی در پاورپوینت پایان نامه
از اهداف پژوهش در فصل يك پایان نامه از یک الی دو اسلايد می توانید استفاده کنید.

8- فرضيه يا سؤالات پاورپوینت جلسه دفاع از پایان نامه
برای فرضیه ها می توانید از فرضيه ها يا سؤالات فصل يك بهره بگیرید.

9- پایه‌های تئوریکی (نظری) در پاورپوینت پایان نامه
برای این بخش می توانید یک اسلاید را به پایه های نظری و فلسفی که تحقیق تان به آن نزدیک است و مدل تان را روی آن بنا کرده اید اختصاص دهید و تشریح کنید که این فلسفه و نظریه به چه نحوی به پژوهش شما ارتباط دارد. دقت نمایید که این اسلاید ضروری نیست زیرا برخی از پایان نامه ها ممکن است پایه نظری نداشته باشند.

10- چارچوب مفهومی تحقیق (بیان شکاف تحقیق) در پاورپوینت پایان نامه
در این بخش می توانید به مهمترین قسمت ها از ادبیات تحقیق اشاره کنید. ادبیات تحقیق را می توانید در یک جدول با تمامی جزییات بیان نمایید و نیازی به ارایه این بخش از متن و پاراگراف استفاده کنید. همچنین می توانید تحقیقات پیشینی که از روش آنالیز شما نیز بهره گرفته اند را ذکر کنید زیرا روش تحقیق پایان نامه شما را تقویت می کنند.

11- متدولوژی تحقیق (روش شناسی تحقیق) در پاورپوینت پایان نامه
در این بخش دانشجو باید به نوع روش تحقیق، جامعه آماری، نمونه آماری، روش نمونه گیری، ویژگی های جمعیت شناختی، روایایی و پایایی ابزار تحقیق، روش گردآوری اطلاعات، روش تحلیل داده ها اشاره دقیق نماید زیرا عمده سوالات داوران از این بخش است.

12- یافته‌ها، نتایج در پاورپوینت پایان نامه
به تمامی یافته هایی که در فصل 4 پایان نامه بدان دست یافته اید بسیار مهم هستند. اما همانگونه که میدانید برخی از یافته ها مهم تر هستند و این یافته ها در حقیقت پاسخ به فرضیات و سوالات شما هستند. در این بخش بهتر است نظر استاد راهنما و استاد مشاور را برای انتخاب جداول مهم تر مشورت نمایید. این بخش قطعا به اسلایدهای بیشتری نیاز خواهد داشت.

13- بحث و نتیجه‌گیری در پاورپوینت پایان نامه
در این بخش می توانید از فصل 5 پایان نامه بهره بگیرید و به سوالات زیر در اسلایدهای متعدد پاسخ دهید.
از تحقیقی که انجام داده اید چه آموختید؟
ارتباط نتایج تحقیق با چارچوب مفهومی و ادبیات تحقیق را بیان نمایید (همسو با نتایج ادبیات و غیر همسویی با ذکر دلیل)
بیان نقاط ضعف، قوت و محدودیت‌های تحقیق

14- کاربردها و پیشنهادات در پاورپوینت پایان نامه
در این بخش می توانید پیشنهادهای برخواسته از تحقیق و پیشنهادات آتی را به سایر پژوهشگران در قالب دو اسلاید بیان نمایید.

15- رفرنس ها و منابع در پاورپوینت پایان نامه
در این اسلاید شما تنها مجاز به رفرنس دهی به منابعی هستید که در اسلایدها به آنها اشاره کرده اید.

16- تشکر و قدردانی (سپاسگزاری) در پاورپوینت پایان نامه
در این اسلاید می توانید از اساتید راهنما، اساتید مشاور، از هیئت داوری حاضر در جلسه تشکر و قدردانی نمایید.

17- مقاله یا مقالات استخراج شده از پایان نامه در صورت لزوم
اگر مقاله یا مقالاتی از پایان نامه خود استخراج کرده اید و پذیرش شده است و یا حتی مقالات ثابمیت شده به مجلات و یا مقاله under work دارید را حتما ذکر کنید چرا که روی نقطه نظر داورها نسبت به پایان نامه شما تاثیر خواهد داشت.

اقدامات لازم و ضروی برای جلسه دفاع از پایان نامه

1- قبل از دفاع پایان نامه، حتما چندین بار پاروپوینت را برای خود تمرین کنید و زمانبدی را چک کنید. پس از این تمرین میتوانید نقاط ضعف قوت خود را شناسایی کنید.
2-از سالم بودن تجهیزات سالن ارایه اطمینان حاصل کنید و اسلایدهای خود را روی سیستم مورد نظر و تجهیزات آن را چک کنید
3- شمرده، بدون عجله و با صدای ملایم سخن بگویید و ارتباط و هماهنگی بین بیان و اسلایدها را برقرار نمایید.
4- ارتباط چشمی با داوران و حضار شرکت کننده را برقرار نمایید و اعتماد به نفس داشته باشید.
5- با گشاده رویی و خوش رویی سخنرانی کنید.
6- به سوالات داوران به دقت گوش دهید و به روشنی و محترمانه به سوالات داوران پاسخ دهید.
7- از داوران، حضار به شکل خوب و در زمان مقرر پذیرایی نمایید.

لینک‌های مفید و مرتبط دیگر را مطالعه کنید.
استخراج مقاله از پایان نامه
پذیرش مقاله ISI
آموزش مقاله نویسی

ثبت سفارش آنلاین در موسسه امین آرتیکل