تعریف منوها در SPSS

در SPSS میتوان اکثر دستورها را از طریق این منوهای موجود در نوار منو اجرا کرد. به همین دلیل به شرح مفصل‌تر این منو‌ها می‌پردازیم.

منوی File : هدف دستورهای منوی File کار با پرونده‌ها(فایل ها) است. پرکاربردترین دستورها در این منو به ترتیب عبارتند از :

گزینه New برای ایجاد فایل جدید، گزینه Open بازکردن فایل‌های موجود، گزینه های Save و Save as برای ذخیره فایل ها ، گزینه Print برای چاپ و گزینه Exit برای خروج از برنامه SPSS

منوی Edit: این منو امکان انجام انواع ویرایش اطلاعات همانند پاک کردن(Clear)، حذف کردن(Delete) ، کپی(Copy)، بریدن (Cut) و چسباندن(Paste) و… را فراهم می‌آورد و در جستجوی داده یا متن نیز به کار می‌رود.

منوی View: با استفاده از گزینه های این منو، می‌توان آرایش پنجره SPSS را تنظیم کرد. برای نمایش یا پنهان‌سازی قسمت‌هایی از پنجرهSPSS که در منوی View آمده اند، به وسیله گذاشتن یا برداشتن علامت انتخاب در کنار گزینه مربوطه عمل میکنیم.

منوی Data: این منو دارای دستورهایی برای کار با متغیرها است. این دستورها شامل تعریف ویژگی متغیرها(Define variable properties)، مرتب سازی متغیرها(Sort) ، کار با الگوها، رفتن به مورد خاص، ترکیب و جمع کردن پرونده‌ها یا فایلهای مختلف (Merge Files) و وزن دهی به موردها (Weight cases) است.

منوی (Transform): از دستورهای منوی Transform برای محاسبه متغیر جدید بر اساس متغیرهای موجود و استفاده از توابع ریاضی و آماری مختلف (Computer)، کدگذاری مجدد داده‌ها (Record)، جایگزینی مقادیر گمشده (Replace Missing Values) و… استفاده میشود.

منوی Analyze: کلیه پردازش های آماری از طریق این منو صورت می‌پذیرد. در فصول آتی به شرح این منو خواهیم پرداخت.

منوی Direct Marketing: این منو دارای روش های مختلفی برای بررسی پژوهش‌های بازاریابی است . مواردی چون ویژگی های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان، بخش بندی بازار و … در این منو قرار دارد.

منوی Graphs: این منو حاوی دستورهایی برای ترسیم نمودارها ، و یرایش آن‌ها است.

منوی Utilities: در این منو از طریق دستور Utilities شناسنامه متغیرهای پرونده، استخراج می‌شود و یک سری قابلیت ها همچون اطلاعات راجع به متغیرها و فایل ها، و همچنین تعیین و تعریف مجموعه های متغیرها در این منو وجود دارد.

منوی Windows: از دستورهای این منو برای فعال کردن پنجره خاص و کوچک کردن صفحه کاربرگ استفاده میشود.

منوی Help: این منو امکان استفاده از راهنمای نرم افزار SPSS را فراهم می‌سازد. از طریق این منو میتوان به اینترنت وصل شد و راهنمایی‌های لازم را دریافت کرد.

شمای کلی نرم افزار SPSS

انجام تحلیل پروژه های آماری با نرم افزارهای لیزرل Lisrel، اس پی اس اس SPSS ، ایویوز Eviews، اسمارت پی ال اس SmartPLS ، آموس Amos، Minitab مینی تب با بالاترین کیفیت توسط گروه علمی امین آرتیکل پذیرفته می شود.

ثبت سفارش آنلاین در موسسه امین آرتیکل

فروم پرسش و پاسخ تحلیل آماری: وارد شوید